lördag 17 augusti 2013

Nötformar




 När jag letade i min receptsamling hittade jag de här godingarna, de smakar knäck och är enkla att göra. Det här receptet tycker jag är värt att testa! Mums så goda!









Recept

Deg
1 dl havregryn
3 1/2 dl vetemjöl
1 dl strösocker
200 g smör
1 ägg

Fyllning
100 g smör
1 1/2 dl strösocker
2 msk sirap
2 msk vetemjöl
4 msk grädde
1 tsk vaniljsocker

Grovt hackade nötter, mandel och mandelspån ca 75 g.

Blanda mjöl, socker och havregryn i en matberedare. Tillsätt smöret i bitar och ägget.
Kör samman till en deg. Gör små bollar ca 28 g och pressa ut i aluminiumformar så att det täcker hela insidan.

Blanda ingredienserna till fyllningen i en kastrull, låt sjuda någon minut.
Rör ner nötblandningen.
Klicka ut ca 2 tsk i varje form.
Grädda mitt i ugnen ca 12-14 min i 200 g, tills de fått fin färg.
Lycka till!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar