söndag 22 mars 2015

Pavlova på mitt sätt



Marängtårta med smörkräm, hallon, grädde och massor av frukt utanpå. Smaskens!!!












Recept


Jag har gjort 2 st bottnar till min Pavlova.

Marängsmet till 1 st botten.

3 äggvitor
2 dl strösocker

några droppar pressad citron 

Smörkräm
4 äggulor
1 dl socker
1 msk vetemjöl
1 dl grädde
100 g smör

Pressa i lite färsk citronsaft

Jag har en dubbelugn så jag gräddar båda bottnarna samtidigt, annars måste man grädda en och en.
Sätt ugnen på 125°
Vispa 3 äggvitor till hårt skum och rör ner sockret lite i taget, vispa lite till, tills smeten blänker.
Blanda ner några droppar ättikssprit.
Rita en rundel på en plåt med bakplåtspapper, bred ut smeten jämt i  rundeln.
Rita en till rundel på andra plåten fast lite mindre, fyll den med lite marängsmet, spritsa resten av  marängen till toppar runt om som en kant.
Grädda bottnarna i 125° ca 1,5 - 2 timmar beroende på hur du vill ha marängen.

Vispa äggulor och socker, blanda i vetemjöl och grädde.
Låt krämen sjuda tills den tjocknar, vispa hela tiden ( den bränns lätt ).

Ta av från värmen, rör i smöret och sist lite pressad citron.
Låt kallna i kylskåp.
Bred krämen över den ena botten den utan kanter samt vispad grädde och hallon.
Lägg över den andra botten med kanten, garnera med grädde och frukt, blir det något över från smörkrämen ringla gärna lite utanpå också.





2 kommentarer: