fredag 28 februari 2014

Kokoskladdkaka



 Hittade en härlig kladdig knäckig kokoskladdkaka hos Tro, Hopp och Kärlek. Jag tyckte den var helt underbar och lätt att göra. Den första kakan jag bakade garnerade jag bara med florsocker, till den andra kokade jag en glasyr på smör, socker och äggula.
Avnjut den gärna med vispad grädde och någon frukt till!
Trevlig helg till er alla!

























Recept    1 kopp = 1,5 dl
3 ägg
3 koppar socker  ( Jag hade i 2 1/2 kopp )
1 1/2 kopp mjöl
1 1/2 kopp kokos
150 g smält smör
2 tsk vaniljsocker.

Så här gör ni:
Blanda alla ingredienser i en skål med en slev eller liknande.
Obs: Använd inte elvisp.
Häll smeten i en väl smord och bröad form. Man kan använda kokos istället för ströbröd.
Grädda i 200 grader i ca 20 - 30 minuter, kakan skall vara något kladdig.
( Jag gräddade min i 20 minuter )
Serveras med vispad grädde och gärna några bär till!

Vill ni göra min kokta glasyr?
100 g smör 
1,5 dl strösocker
1 äggula

kokosflingor utanpå kakan

Lägg smör, socker, äggula i en kastrull, vispa.
Låt det koka upp, låt småkoka på svag värme i ca 5 min tills den tjocknar.( Rör i smeten det är lätt att den bränns).
Bred glasyren över den varma kakan, garnera med kokosflingor.








2 kommentarer: