måndag 4 mars 2019

Tekakor med skrädmjöl




Jag har tänkt länge att jag skulle baka något med skrädmjöl, så när jag var till Värmland så köpte jag en påse mjöl, det är ett stenmalt fullkornsmjöl gjort på rostad havre. Hittade ett recept på tekakor med både skrädmjöl och vetemjöl,  det blev en härlig smak.










Recept

5 dl mjölk
100 g smör
50 g jäst
1/4 dl strösocker (i originalreceptet 1/2 dl)
2 tsk salt
5 dl skrädmjöl
ca 6-8 dl vetemjöl


Smula jästen i en degbunke.
Smält smöret och tillsätt mjölken. Värm till 37°.
Blanda jästen, mjölken och smöret.
Tillsätt allt skrädmjöl och hälften av vetemjölet , tillsätt därefter lite i taget. Arbeta degen ordentligt. Degen ska släppa från kanterna och inte alltför kletig, men spara lite mjöl till utbakning.
Låt degen jäsa i ca 40 minuter. 
Ta upp degen och knåda den smidig.
Dela degen i 16 bitar, gör runda bullar och platta ut dom som tekakor.
Nagga bröden med en gaffel eller annat spetsigt verktyg.
Sätt ugnen på 250°. 
Låt jäsa i ca 30 minuter på dragfri plats.
Grädda mitt i ugnen i 8-10 minuter.
Låt svalna på galler under duk.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar