söndag 24 juni 2012

White Velvet Cake







Sammetskaka är namnet på den här tårtan, och ger verkligen själ för namnet, den är mjuk och len.
Tillsammans med en frosting som heter Whipped Cream Cheese så är den sagolikt god.
Jag hade frosting mellan bottnarna samt utanpå, dekorerad med björnbär och vit choklad.
Receptet hittade jag hos Sockerrus.se




Recept

70 gr ägg
1 1/4 dl mjölk
1 tsk vaniljsocker
2 1/2 dl mjöl
2 dl socker
2 tsk bakpulver
1 nypa salt
85 gr rumstempererat smör
ev. pastafärg eller karamellfärg

Vispa ägg, mjölk, vaniljsocker.
Ställ åt sidan. I en annan skål blandar du mjöl, bakpulver, salt.
Kör smöret i micron några sekunder så att det blir rinnigt.
Tillsätt sedan smöret till mjölblandningen och rör om.
Häll i 1/3 av äggblandningen och rör om. Tillsätt ytterliggare 1/3 av äggblandningen och rör om.
Häll i det sista av äggblandningen och vispa till en jämn smet.
Tillsätt ev. lite färg.

Fördela smeten jämt i 4 smorda formar 17cm ( jag använde aluminiumformar som jag köpt i matvaruaffär)
Grädda i 175 gr i ca 20 min ( kolla med sticka, den ska bli torr).
Obs! jag använde 1 st färdig tårtbotten till det understa lagret så att jag fick 5 st lager.
(Eller så kan man fördela smeten i 6 mindre formar som är 10-14 cm, de ska gräddas i ca 10 min).
















1 kommentar:

  1. Hej!
    Vad fin! Ser god ut också. Jag undrar hur fast tårtbottnen är, om man kan klä den med sugar padte. Eller har du ett annat recept du rekommenderar till det?

    SvaraRadera