onsdag 23 december 2015

Mockatårta




Så här såg jultårtan ut 2014






Receptet på mockatårtan är från 1930-talet.
Det här är original receptet men vill man ha den större kan man utöka receptet.

4 äggvitor
200 g strösocker

75 g vetemjöl
3 1/4 dl vatten

4 äggulor
150 g florsocker

300 g smör

60 g kokkaffe ( jag brukar ta lite mer )
2 dl vatten

  

 Rita 2 cirklar på bakplåtspapper och lägg på plåt. Vispa äggvitorna till 
 mycket hård maräng, rör försiktigt ner sockret, Fördela marängen på de 2 cirklarna
 Grädda bottnarna i mitten av ugnen, 1 tim 125° sätt ner värmen till 100°  
 grader och
 fortsätt grädda i 1 1/ 2 timme till, eller till de är torra. 
 Koka kaffe och vatten i ca 10 min till extrakt. Låt det bli kallt.
 Blanda mjöl och vatten och koka till det blir en slät gröt ( vispa hela  
tiden). Låt det kallna.
 Vispa äggulorna och florsockret pösigt. Vispa smöret i en annan bunke.
 Börja med att blanda i den vispade äggsmeten i den vispade mjölsmeten.
Det är väldigt mycket vispande.  
 Klicka sen i det rumstempererade vispade smöret, och allra sist  
 kaffe extraktet.  
 Fortsätt vispa till allt blandar sig. 
 Bred ett tunt lager mellan bottnarna, spritsa resten utanpå. Det är gott att  
 strö över lite rostad flagad mandel.
 Lycka till! 



4 kommentarer:

  1. Alltså har alltid tyckt att dina mockatårtor ser så otroligt goda ut, så nu när jag såg att du lagt upp ett recept blev jag super lycklig. Detta ska jag testa att göra.
    Tack så mycket mvh Josefine en lycklig tjeje :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Josefine! Så roligt att du tycker om mockatårtor, hoppas du gillar det här receptet. :)

      Radera
  2. Hej Gullie !
    I går kväll satt vi och beundrade Dina bakverk, de är rena konstverken. Det är roligt att läsa Dagmar Juhlins recept på mockatårta, som hon undervisade sina elever med i skolköket.
    Tack, för att Du låter oss få se Dina vackra verk.
    Hälsningar Haglunds Maja och Henrik Gidlund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så jättemycket för fin kommentar! Det gläder mig verkligen att jag har fått detta recept. Jag har bakat den här tårtan i många år och det har blivit en fin tradition i min familj. Mvh Gullie

      Radera