söndag 4 oktober 2015

Kanelbullen dag




Nu har jag testat ett nytt recept på bullar från Johan Sörberg i Hela Sverige Bakar. De ska jäsa i kall ugn med en gryta kokande vatten i ugnen. De blev så luftiga och så goda.













Recept

1 pkt blå jäst
200 g smör
6 dl mjölk
2 ägg
2 1/2 dl socker
2 1/2 tsk salt ( jag tog hälften)
22-24 dl vetemjöl

Valfri fyllning + ägg och pärlsocker till garnering

Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm till fingervarmt.
Blanda alla ingredienser och arbeta degen i ca 10 min maskin.
Låt degen jäsa under duk i 30 minuter.

Till fyllningen hade jag smör, kanel och socker, och en del bullar med smör, vaniljsocker och florsocker. Några fick marsankräm i.
Kavla ut degen till en platta och lägg på fyllningen rulla ihop den hårt till en rulle och skär i lagom bitar. Eller kavla ut till en platta och på med fyllningen och vik kakan dubbel på längden. Skär den tvärsöver i 2-3 cm breda bitar och gör sedan ett längsgående snitt men inte helt fram till vikningen. Sno längderna om varandra och gör en knut. Lägg bullarna i bakformar.

Lägg på plåt och låt jäsa i kall ugn med en gryta med kokande vatten längst ner i ugnen ca 60 - 90 minuter, (kolla jästiden mina jäste bara 40 minuter )
Pensla med ägg och strö på pärlsocker.
Sätt på ugnen på 225° grädda i ca 6-7 minuter.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar