torsdag 12 juli 2012

Citronkaka




Jag misslyckas ofta när jag bakar sockerkakor, oftast sjunker de ihop. Men det här receptet som jag fått av Iris är bra, man kan ju variera kakan med olika smaker. I den här är det citron och glasyr med citronsmak


2 ägg
1  1/2 kkp socker
100 gr smör
1/2 kkp vatten
1/2 kkp mjölk
2 1/2 kkp vetemjöl
2 tsk bakpulver
 ev. citron

1 Sätt ugnen på 175 gr.
2 Vispa ägg och socker poröst.
3 Tillsätt vetemjöl, bakpulver ev. smak.
5 Rör ner blandningen i äggsmeten.
5 Koka upp smöret, mjölken och vattnet och häll det i smeten, rör om försiktigt.
6 Häll smeten i en smord och bröad form.
7 Grädda kakan i nedre delen av ugnen 30-40 min.

Glasera  med florsocker, citron och lite vatten.



4 kommentarer:

  1. Fin citronkaka! Jag gillar citron i bakverk och glasyren är som pricken på i:et!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja citron är gott!

      Radera
  2. Varför ska jag läsa den här bloggen mitt i natten för, man blir ju så hungrig o sugen på nått gott....
    Ser gott ut, och är säkert jättegott! Jättefina bilder Gullie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Magnus! Hi hi ja tänk att allt sött ska va så gott! Och kul att du tyckte om bilderna! :)

      Radera