fredag 23 november 2012

Äppel och kanel muffins med smuldeg


 

Idag har jag bakat äppel muffins med smuldeg som blir lite krispig.
Ville testa mina kanelchips som jag fått och det var jättegott!










Recept  ca 12 st

100 gr smält smör
2 ägg
1,5 dl socker
1 tsk vaniljsocker
2 dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1 nypa salt

Fyllning

3 stora äpplen
1 msk smör
2 msk kanel
2 msk rörsocker eller farin

Smuldeg

75 gr smör
2 dl havregryn
1 dl vetemjöl
1 dl socker

(I mina muffins hade jag kappt 1 dl kanelchips i smeten samt 1msk kanel i fyllningen.)

Skala äpplena i bitar och stek dem i smör, socker och kanel, låt svalna.
Sätt ugnen på 175 gr.
Nyp ihop ingredienserna till smuldegen.
Vispa ägg, socker vaniljsocker poröst.
Blanda smält smör och mjölk, vänd ner mjöl, bakpulver och salt, rör om.
Häll i äpplena och rör om.
Fyll muffinsformar till 2/3.
Strö smuldegen över.
Grädda i ca 20 min för stora formar, små 12-15 min.
Njut!


2 kommentarer:

  1. Så goda de ser ut och mums med kanelchips och äppel! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en bra kombo...mums! Kram

      Radera