lördag 15 december 2012

Skedkakor


  
 
 
 
Skedkakor eller som vi säger på Malungsmål "skikakur" är ett måste till jul!
Det är en gammal tradition som jag brukar hålla på.
Dessutom är det mina barns favoritkakor.
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 

Recept
 
212 gr smör
212 gr socker
1 1/2 tsk bikarbonat
312 gr vetemjöl
3 tsk vaniljsocker
 
     
Chokladsmörkräm
 
75 g smör rumstempererat
1 1/2 dl florsocker
1 äggula
1 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
 
Smält smöret och låt det bli lätt brynt. Rör i sockret och vaniljsockret när smöret svalnat något. Blanda vetemjöl och bikarbonat och rör ner det i smeten.
Arbeta ihop till en deg.
Formas i en kaffesked, lägg på bakplåtspapper.
Grädda mitt i ugnen i  150-175 gr ca 10 min. Låt kakorna svalna.
Blanda alla ingredienser till smörkrämen, lägg smörkräm mellan 2 kakor och tryck ihop



 
  
 

3 kommentarer:

  1. Vad gott med chokladfyllning! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kakan är mumsig! Kram

      Radera
  2. Finland har vi hallonsylt och rullar dåm l socker. Jag ät små första gången

    1951 systers bröllop .

    SvaraRadera