fredag 21 december 2012

Vetebullar





En doft av nybakat! Visst är det hemtrevligt! De här bullarna är fyllda med pistage
och mandelmassa.




  





Grundrecept till Vetedeg

150 gr smör smält
5 dl mjölk
50 gr (1 pkt ) jäst för söta degar
1 dl strösocker
1/2 tsk salt
1 ägg
2 tsk kardemumma
1,4 liter vetemjöl

Fyllning

150 gr smör, 1 dl strösocker, 2 msk kanel.
Eller vaniljsocker, mandelmassa, kardemumma m.m.
Pensla med 1 ägg, pärlsocker, hackad mandel.

1.Värm mjölken till 37 gr (fingervarmt).
2. Smula ner jästen i en degskål på 3-4 l.
Häll över mjölken och rör om. Tillsätt det smälta matfettet, socker, salt och kardemumma.
3. Mät upp mjölet, blanda i, men spar1/2-1 dl till utbakningen.
5. Arbeta degen kraftigt ca 5 min med maskin eller 10 min för hand, till den känns smidig.
6. Låt degen jäsa övertäckt med bakduk till dubbel storlek ca 30 min.
7. Arbeta degen med maskin eller knåda den lätt på mjölat bakbord. Dela degen i 4 delar.
Kavla ut varje del till en avlång kaka..
8. Rör ihop ingredienserna till fyllningen och bred ett lager på kakan. Rulla ihop till en rulle och skär i bitar, eller gör snurror och lägg i formar. Låt jäsa på plåt under bakduk i ca 40 min.
9. Värm ugnen till 225-250 gr. Pensla och strö på pärlsocker och eve hackad mandel,  grädda bullarna mitt i ugnen  5-10 min.




2 kommentarer: