onsdag 12 december 2012

Ljuslyktor







Jag gillar ljus i olika kombinationer....  här har jag gjort sockerlyktor i större burkar, och lagt i en ljusslinga med batteri,
själva batteridosan har jag gömt bakom burken så att man lätt kan slå på och av.
Visst blev den lite mysig med ängeln på...





I dagsljus





Så här gjorde jag...först klistrade jag på bokmärket, sen penslade jag på äggvita och siktade på socker och låt torka.
Dekorera med spetsband.




Även den här burken är med ljusslinga.





Nu när det är riktigt kallt och snart jul så måste man passa på att göra frostiga islyktor!
Det är otroligt vackert och stämmningsfullt att ha några som lyser i mörkret.




Lyktor gjorda av is är lätta att göra, fyll en hög plashink med vatten
och ställ ut den när det är riktigt kallt i ca 8 timmar. Nästa dag har vattnet frusit men inte rakt igenom. Knacka hål på den översta skorpan och häll ut vattnet som inte frusit.Vänd hinken upp och ner och stjälp ur lyktan försiktigt. Spola med lite vatten om den inte lossnar. Ställ ljuslyktan på marken. Nu är det bara att sätta i ett ljus och tända den fina lyktan. Dekorera gärna med granris.

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar