tisdag 18 december 2012

Brysselkex med stjärna







Jag ville testa något nytt så jag gjorde den här kombon, pepparkaksdeg och mördeg, tyckte att det blev riktigt bra.











Recept

4 1/2 - 5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
200 gr smör

Garnering

Rörsocker
Färdigköpt pepparkaksdeg

Hacka samman ingredienserna till degen.
Forma degen till rullar drygt 4 cm i diameter. Lägg rullarna kallt en stund, rulla dem i rörsocker och skär dem i skivor. Lägg kakorna på bakplåtspapper.
Kavla ut pepparkaksdegen tunt och ta ut stjärnor med ett mått, lägg på en stjärna på varje kaka, ( jag hade en droppe vatten mellan kakorna) tryck till så den sitter.
Grädda i 175 gr ca 10 min.





2 kommentarer:

  1. Så fina och roligt med pepparkaka på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fick lite inspiration från dig att testa pepparkaksdegen..:)
      Jag har även bakat bullar och det var så gott! Kram

      Radera