måndag 25 april 2022

Banansockerkaka



En supersaftig sockerkaka med banan och pudrad med kakao i formen. Den här ska jag göra flera gånger.
Receptet hittade jag hos catarinakonig.elle.se

 


 

 

  


 Jag har utökat receptet med 50 % mer än originalreceptet. (Min form är  2,4 liter från nordic vare.)

 Recept
 
100 g smör
2 ägg
1 3/4 dl strösocker
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm kanel att strö formen med ( jag använde kakao istället)
3 dl vetemjöl
3/4 dl mjölk
2 bananer stora mosade eller mixade

Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader. 160° varmluft.
Smörj en form med smör och pudra med kanel eller kakao i formen.
Smält smöret.
Blanda de torra ingredienserna väl i en bunke.
Vispa ägg och socker vitt och poröst.
Mosa bananerna med en gaffel eller stavmixer.
Tillsätt smält smör, mjölk, och mjölblandningen i äggvispet, vänd samman.
Rör till sist i bananmoset.
Fyll upp formen med smet och ställ in i ugnen på nedre falsen i 30-35 minuter.
Ta ut låt den svalna innan den stjälps upp på fat.
 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar