söndag 6 maj 2012

Tårtbotten









Jag tänker dela med mig av det recept som jag använder mig mest av, när jag gör tårtbotten.
Den är enkel att göra, lagom söt och smular inte så mycket som tårtbottnar brukar göra.
Jag tror aldrig att jag misslyckats med detta recept, den blir hög och fin.







Recept       24 cm form

5 st ägg
2,5 dl socker
1,5 dl mjöl
1,5 dl potatismjöl
2,5 tsk bakpulver
(2 tsk vaniljsocker)

*Sätt ugnen på 175 gr
*Smörj en form och fäst bakplåtspapper i botten på formen och klä sidorna med remsor av bakplåtspapper så att de går över kanten. (Jag brukar även smörja bakplåtspappret).
*Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
*Blanda de torra ingredienserna.
*Blanda snabbt och ordentligt allt tillsammans.
*Grädda i nedre delen av ugnen i ca 40 min, kontrollera med en sticka om kakan är klar.
Jag tycker tårtbottnen blir bäst i en 24 cm form. Då kan du dela den i tre delar.

 Lycka till!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar